Większość z nas robi zakupy online. A co, jeśli nasz zakup będzie pochodził z dalekich Chin? Produkty mogą przypłynąć do Polski drogą powietrzną bądź morską. Do przesyłek drogą powietrzną wykorzystuje się samoloty, zaś morską głównie kontenery, obecne na wielkich  statkach, zwanych kontenerowcami. Niektóre z nich potrafią osiągać gigantyczne rozmiary, jeszcze niedawno nieosiągalne dla zwykłego człowieka. W tym artykule dowiesz się kilku ciekawostek na temat największego na świecie przedstawiciela tego typu statków.

Cechy kontenerowca

  • Ważnym elementem, na który warto zwrócić uwagę jest rozmieszczenie kontenerów w statku. Muszą one być równo obciążone. Ich ciężar nie jest z reguły jednolity. Każdy kontener ma na statku wyznaczone miejsce. Jeśli kontenerowiec zawinie do więcej niż jednego portu, każdy kontener musi zostać wyładowany jedynie w porcie docelowym. Nie wolno go ruszać, aby dotrzeć do innego kontenera.
  • Do wyładunku kontenerów służą specjalne dźwigi, które umieszczone są w porcie. Ułożenie każdego kontenera wymaga niezwykłego zorganizowania. Także obsługa dźwigu nie może się pomylić.
  • Kontenerowce to pierwsze statki, które posiadają największą część ładunku na pokładzie.
  • Aby kontenerowiec mógł pływać, wykorzystuje się do tego celu zbiorniki balastowe. Dzięki nim statek nie przechyla się podczas przeładunku. Ograniczają również kołysanie na morzu.
  • Aby zamocować kontenery, został wprowadzony system profesjonalnych złączy i odciągów. Wśród nich można wymienić: łączniki skrętne, łączniki mostkowe oraz przekładki stożkowe.

Największy kontenerowiec – najważniejsze cechy

Zdecydowanie największym spośród wszystkich dostępnych na świecie kontenerowców jest Ever Ace. Został on oddany do użytku w lipcu 2021 roku dla tajwańskiego konsorcjum żeglugowego Evergreen Marine Corporation. Może się on poszczycić naprawdę pokaźnymi rozmiarami.

  • Jest długi na ponad 400 metrów i szeroki na 61,5 metra. Aby bardziej to zobrazować, wystarczy porównać statek do największego przedstawiciela wieloryba – płetwala błękitnego. Osiąga on maksymalnie 30 metrów długości. Można zatem przyjąć, że na pokład tego kontenerowca zmieściłoby się hipotetycznie 13 osobników tego gatunku.
  • Maksymalna jego wyporność wynosi aż 235 tysięcy ton.
  • Na swój ogromny pokład może zabrać jednocześnie maksymalnie 23 993 kontenery.

Pierwszy rejs – od Chin przez Kanał Sueski do Rotterdamu

Kontenerowiec w sierpniu 2021 roku wypłynął w swój pierwszy rejs. Swoją podróż rozpoczął w Chinach. Celem wyprawy był port w Rotterdamie w Holandii. Podczas swojej żeglugi pod koniec sierpnia przepłynął Kanał Sueski. Warto tu nadmienić, że inny kontenerowiec tej samej firmy zablokował się w pobliżu tej lokalizacji, przez co przez kilka dni droga morska w okolicy kanału była niedostępna. W przypadku kontenerowca Ever Ace, wszystko przebiegło bez dodatkowych komplikacji. To pokazuje, że społeczność żeglarzy zaufała w 100 procentach w możliwości Kanału Sueskiego. Jest on wciąż dobrym rozwiązaniem dla obecnych i przyszłych generacji kontenerowców o wielkich rozmiarach.

Podsumowanie

W dzisiejszych czasach coraz dużą rolę odgrywa transport wszelkiego rodzaju produktów. Powszechna globalizacja sprawiła, że wszystkie produkty są dostępne dla każdego. Masowa konsumpcja doprowadziła do sytuacji, w której na rynku jest duża liczba towarów. Aby usprawnić dostawę, producenci statków morskich wymyślają coraz to większe modele. Obecnie największy z nich osiąga długość 400 metrów. Szeroki jest na prawie 62 metry (dokładnie 61,5 m). Maksymalnie może na pokład zabrać prawie 24 tysiące kontenerów, a jego maksymalna wyporność wynosi ponad 235 tysięcy ton. Statek został oddany do użytku w lipcu 2021 roku. W sierpniu tegoż roku przepłynął Kanał Sueski i 4 września zacumował w porcie w Rotterdamie w Holandii.

Materiał przygotowany przy współpracy z producentem kontenerów Saba-steel.pl